• Stichting Greencrowd adviseert crowdfunders een verantwoord deel van het vermogen in te leggen. Ook raden wij aan uw vermogen over verschillende leningen te spreiden.

Qampioenen!

08 apr 2017

Afgelopen week werd bekend gemaakt dat het groene, coöperatieve energiebedrijf Qurrent de komende vier seizoenen hoofdpartner is van Feyenoord. Dit houdt onder andere in dat het Qurrent-logo prominent op het Feyenoord-shirt zal staan de komende vier jaar.

Als 'groene energie man' én Feyenoord-supporter, vind ik het echt geweldig dat Qurrent erin geslaagd is zo'n grote vis aan de haak te slaan. Ook de timing, net voor het kampioenschap, is briljant. Qurrent speelt volgend jaar gewoon Champions League als hoofdsponsor van Feyenoord. Ook van Feyenoord vind ik het top dat zij, als zoveelste club, kiezen voor een energiebedrijf maar niet zomaar een energiebedrijf. Feyenoord heeft bewust gekozen voor één van de duurzaamste energiebedrijven van Nederland. Hiermee wordt in mijn ogen ook meteen een stuk ambitie aangegeven voor het duurzaamheidsniveau van de nieuwe Kuip.

De reacties op de sponsordeal zijn nogal divers. Wat ik persoonlijk heel mooi vond, waren de reacties op Twitter van Groenleven (sponsor SC Heerenveen) en van Pure Energie (sponsor FC Twente) die Qurrent meteen welkom wensten in de eredivisie én hopen op mooie, duurzame en energieke wedstrijden. Ook leuk om te lezen was de reactie van Vandebron die meldde dat het legioen al 100% energie geeft en dat dit nu ook nog eens groen wordt. Opvallend is het uitblijven van een reactie van Energiedirect, de sponsor van PSV. Maar misschien is dat ook wel logisch nu ze zowel op het veld als in de energiemarkt achter de feiten aan lopen.

Op Facebook zijn de reacties heel dubbel. Op de Facebookpagina Feyenoord Rotterdam met ruim 585.000 likes zijn veel negatieve reacties te vernemen maar ook veel positieve. Er is veel commentaar op het logo (te groot) en dat er 'groene energie' in de Q staat vindt een aantal supporters ook niet zo leuk blijkbaar. Daarnaast vindt men de timing van Feyenoord (net vóór  het kampioenschap) niet slim en de bijdrage (18 tot 24 miljoen voor vier jaar volgens de NOS) te laag. Dit terwijl het volgens Feyenoord de beste sponsordeal van Feyenoord ooit is.

Op de Facebookpagina van Qurrent zijn de reacties ook dubbel. Ajaxsupporters die klant zijn van Qurrent vinden het niet heel leuk dat hun energiebedrijf de concurrent nu sponsort. Er zijn ook klanten die melden dat groene energie niets met voetbal te maken heeft en dat ze liever zien dat het geld rechtstreeks in duurzame-energie-projecten wordt geïnvesteerd. Een enkele klant meldt dat ie net was overgestapt van Pure Energie naar Qurrent omdat de eerste FC Twente ging sponsoren en nu dus weer gaat overstappen omdat Qurrent Feyenoord gaat sponsoren.

Gelukkig zijn er ook heel veel positieve reacties te lezen op de diverse social media kanalen.

Er zijn Feyenoord-fans die het helemaal niets uitmaakt dat het Qurrent-logo 'zo groot' is, want dat was het Opel-logo ook volgens hen. Er zijn fans die het juist geweldig vinden dat Feyenoord nu eindelijk iets aan duurzaamheid gaat doen (hopen ze). En er zijn fans die het juist fantastisch vinden dat Feyenoord zijn beste sponsordeal ooit heeft gesloten, juist met een duurzaam energiebedrijf.

Er zijn ook Qurrent-klanten die het juist gewelidg vinden. Een aantal tagt hun vrienden om nu juist ook over te stappen naar Qurrent, anderen opperen om Feyenoord voortaan ook de thuiswedstrijden maar in het Rotterdamse groen (en wit) te laten spelen. Vanuit de Ajax-hoek zijn er ook de nodige lollige reacties. Eén vindt het een fantastisch shirt maar vraagt zich af waarom deze géén drie sterren heeft en een andere Ajacied lijkt het geweldig om de Feyenoord-keeper goals om zijn oren zien krijgen met het Qurrent-logo op zijn borst.

De sponsordeal heeft de gemoederen een paar dagen dus flink bezig gehouden en Qurrent heefft hiermee al een groot deel van haar intenties kunnen bereiken, namelijk meer naamsbekendheid onder 'het gewone publiek'. Waarschijnlijk kent iedere Feyenoord-supporter, en geloof me: dat zijn er nogal wat, de naam Qurrent nu én weet ie ook nog eens wat Qurrent doet: die levert namelijk groene energie tegen kostprijs.

Qurrent heeft de ambitie om met behulp van de Feyenoord-deal door te stoten van 150.000 naar 500.000 klanten. Met de gigantische aanhang van Feyenoord hoeft er dus maar een klein deel over te stappen om dit doel te bereiken. De marketeers zullen de Feyenoord-aanhang ongetwijfeld een goede aanbieding gaan doen om over te stappen. Waar je bij andere energiebedrijven een iPad krijgt of een overstap-bonus van 200,- euro zou Qurrent er zomaar eens voor kunnen kiezen om dat soort premies of cadeautjes achterwege te laten en dat geld juist te besteden aan de verduurzaming van het stadion of van Varkenoord. Of aan het aantrekken van nog een topper natuurlijk, maar dan spreekt vooral mijn Feyenoord-hart.

Ik vind de sponsordeal van Qurrent dus een goede zaak, maar dat is inmiddels hopelijk wel duidelijk geworden. Miljoenen mensen worden er de komende vier jaar bijna wekelijks aan herinnerd dat duurzame energie die in Nederland geproduceerd wordt niet duurder hoeft te zijn dan bijvoorbeeld de kolenenergie van EnergieDirect dat misschien met een certificaatje uit Scandinavië of Frankrijk een vleugje groen krijgt opgeplakt.

Wellicht had een bod  op een kolencentrale om deze te sluiten ook heel veel publiciteit opgeleverd, zeker wanneer er net zoveel geld mee was gemoeid als met deze sponsordeal. Maar zoiets is van tijdelijke aard want straks is die ene kolencentrale dicht, maar er zijn er nog een paar en die moeten ook dicht. En dan zijn we er nog niet want we moeten nog veel meer stappen zetten om onze klimaatdoelstellingen te halen. Juist door het bereiken van de 'gewone man', waar ik mij als Feyenoord-supporter ook onder schaar, kun je heel veel stappen blijven zetten.

Feyenoord en Qurrent lopen voorlopig hand-in-hand. Hand in hand, qameraden, hand in hand voor Feyenoord 1. Geen woorden, maar daden!



Terug naar overzicht