Puzzelstukjes
10-06-2015 '} {seo_descr}Nederland had deze week een ‘wereldprimeur’ aldus nieuwsbureau Energeia: in de wijk Lombok in Utrecht werd de eerste laadpaal in gebruik genomen die twee richtingen opwerkt. Je kunt hier dus je elektrische auto laden, maar ook ontladen. Een fantastische innovatie die de transitie van een fossiele naar een duurzame energievoorziening nog meer zal versnellen.
Met deze recente innovatie vallen bijna alle puzzelstukjes op zijn plek van het business plan dat ik in het voorjaar van 2010 heb geschreven.
Business plan
Ik was van plan om het nieuwe, duurzame energiebedrijf op te zetten dat eigenlijk geen energiebedrijf moest zijn maar een marktplaats, een community, een platform, een dienst…
Tja, hoe noem eigenlijk je een verzameling van energieverbruikers en energieproducenten die slim omgaan met hun verbruik, opwek, opslag, transport, financiering en de onderlinge uitwisseling van energie?
De investeerders, waaronder toonaangevende personen uit de duurzame energiemarkt, stonden opgelijnd en de eerste stap was de overname van Trianel Benelux omdat zij destijds, samen met Greenchoice, dé partij was om de koppeling tussen productie en afname te faciliteren.
Inmiddels zijn we vijf jaar verder en de overname ging niet door. In plaats daarvan begon ik Greenspread en later Greencrowd om alsnog invulling te geven aan het business plan.
Versnippering
Bijna alle belangrijke pijlers onder het business plan zijn in een tijdsbestek van vijf jaar daadwerkelijk tot stand gekomen. Sommigen veel eerder dan waar destijds ik rekening mee heb gehouden. Ik zal een aantal ontwikkelingen uit het business plan noemen:
- Grootschalige uitrol van laadpalen en snelladers;
- Grootschalige uitrol van slimme meters en monitoringtools;
- Grootschalige uitrol van zonnepanelen bij consumenten en bedrijven;
- Greencrowd voor de crowdfunding van duurzame energieprojecten;
- Doorbraak slimme thermostaten zoals Nest en Toon van Eneco;
- Philips Hue ledlampen;
- Vandebron;
- De Apple HomeKit;
- ZonOver;
- Slim laden van Eneco;
- De Powerwall van Tesla; en dan nu
- Het laden maar ook ontladen van elektrische auto’s.
Uiteraard werd niet alles zo bij naam genoemd maar het grappige is wel dat de business modellen van Vandebron, ZonOver en Slim Laden bijna letterlijk uit het business plan overgenomen zouden kunnen zijn...
Slim Laden en de Powerwall had ik toen overigens pas veel later verwacht.
Het gros van de innovaties wordt aangeboden door specialisten met focus. Als er al een rode draad door de genoemde pijlers loopt, dan is ie van Eneco die, onder andere via Stedin, in veel genoemde pijlers een rol speelt.
Wachten
Zoals ik het nu zie, is het wachten tot er een partij opstaat die alsnog al die pijlers weet te verbinden en het laatste puzzelstukje op zijn plek valt.
Software is leidend en transportnetwerk is key.
Het zal me dan ook niet verbazen dat een netwerkbedrijf de serviceprovider wordt die al deze pijlers weet te verbinden. Enexis en Alliander gingen na de afsplitsing van Essent en NUON keihard maar worden nu net zo hard ingehaald door Stedin zo lijkt het. Niet alleen gooit Stedin hoge ogen met het ontladen van elektrische auto’s, ze hebben ook al een power-to-gas-pilot.
Het combineren van de verschillende mogelijkheden zullen leiden tot ontlasting van het net en tot meer waarde van energie en van energieopslag. De geïntegreerde energie- en netwerkbedrijven Eneco en Delta lijken dan ook een groot voordeel te hebben ten opzichte van potentiele andere concurrenten.
Toekomstmuziek
Het laatste puzzelstukje zelf is de wet- en regelgeving.
Zou het voor de consument niet veel mooier zijn om je energie in te kopen waar je wilt zonder van energieleverancier over te hoeven stappen? Dat ik de energie van mijn zonnepanelen gewoon aan mijn broer kan geven wanneer ik wil en een paar van mijn winddelen bij Qurrent aan mijn zus kan geven zonder dat zij en ik over moeten stappen?
Maar waar sommige technische innovaties veel eerder zijn gekomen dan verwacht, lijkt het laatste puzzelstukje voorlopig nog even toekomstmuziek…
Terug naar overzicht
Contact
Stichting GreencrowdBakkersweg 10
1852 EE Heiloo
KVK: 55527183
BTW: NL8517.51.659.B01
T: 06 438 70 777
E: [email protected]
W: www.greencrowd.nl