De wereld op zijn kop
18-05-2015 '} {seo_descr}De wereld op zijn kop
Afgelopen week las ik op NU.nl een bijzonder stuk over Shell met de kop: “Shell gaat rapporteren over klimaatverandering”.
In al mijn onnozelheid dacht ik: “Hèhè, Shell gaat eindelijk met de billen bloot door de wereld te laten zien wat zij allemaal aanricht aan ons klimaat”.
Maar niets is minder waar.
Aandeelhouders
Onder druk van de aandeelhouders meldt Shell vanaf volgend jaar (2016) wat de klimaatverandering voor de oliemaatschappij betekent. Shell gaat jaarlijks melden wat de invloed van maximaal twee graden opwarming van de aarde is op het verdienmodel van de oliemaatschappij. De temperatuurstijging is 'de veilige grens', zoals vastgesteld door het klimaatpanel van de Verenigde Naties.
Ook wordt bekeken of de bonus van de top moet worden gekoppeld aan hoe Shell omgaat met klimaatverandering, blijkt uit de agenda voor de aandeelhoudersvergadering van dinsdag. Aldus NU.nl.
Kip-ei
Morgen (dinsdag 19 mei) is de aandeelhoudersvergadering van Shell en persoonlijk ben ik wel benieuwd wie van hen die druk precies heeft uitgeoefend. Want het is de wereld op zijn kop. Shell is namelijk verantwoordelijk voor 2,12% van de wereldwijde CO2-emissie. Hiermee heeft Shell zelf dus een behoorlijke invloed op de klimaatverandering. Maar daar gaat het de aandeelhouders niet om. De vraag is immers niet wat de invloed van het business model van Shell op de klimaatverandering is.
Titanic
Het business model van Shell gaat helaas verder dan alleen CO2-uitstoot. Ze brengt het milieu en de nabije omgeving waar zij werkzaam is ook willens en wetens consistent schade toe. Wie herinnert zich niet het krankzinnige plan van Shell om de olietanks van de Brent Spar af te laten zinken? Wie is er niet op de hoogte van de jarenlange olielekkages in Nigeria? Begin dit jaar werd bekend dat Shell deze jarenlange vervuiling af heeft gekocht door te schikken voor een schijntje.
Recent maakte Shell ook bekend dat zij, als één van de weinigen, gewoon doorgaat met haar plannen om te gaan boren in het noordpoolgebied. Ondanks alle protesten van diverse milieubewegingen maar ook burgers, gaat Shell gewoon door. Als de Titanic richting de ijsberg maar dit keer met de ijsberg als verliezer.
Nieuwsgierigheid
Ondertussen maakt Shell vrolijk reclame met een campagne “Nieuwsgierigheid brengt ons verder”. Daarin zie je een lief, klein blond meisje met een Shell-gele helm op en een schroevendraaier in haar hand. Zogenaamd iets aan het uitzoeken. Maar wat zal dat meisje later denken over haar medewerking aan deze reclame wanneer de eerste lekkages in het noordpoolgebied zijn geweest? Want dat die er komen, staat als een Shell-boorplatform boven water.
Hopelijk is er morgen ook een moreel bewuste aandeelhouder van Shell in de zaal die tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders aan het woord kan komen.
En hopelijk stelt die wel de goede vraag: wat is de invloed van Shell op klimaatverandering?
Terug naar overzicht
Contact
Stichting GreencrowdBakkersweg 10
1852 EE Heiloo
KVK: 55527183
BTW: NL8517.51.659.B01
T: 06 438 70 777
E: [email protected]
W: www.greencrowd.nl