• Stichting Greencrowd adviseert crowdfunders een verantwoord deel van het vermogen in te leggen. Ook raden wij aan uw vermogen over verschillende leningen te spreiden.

IUNGO

01 apr 2017

Afgelopen week waren we met Greencrowd op bezoek bij IUNGO om te praten over de crowdfunding van een nieuw product dat ze in ontwikkeling hebben.

Greencrowd krijgt regelmatig verzoeken om producten te crowdfunden. Doorgaans wijzen wij deze door naar collega crowdfundingplatformen omdat wij alleen projectfinanciering van duurzame energieproductie- en leveringsmiddelen doen, zoals zonnepanelen of laadpalen, of van energiebesparingsmiddelen, zoals LED-verlichting of slimme meter (tools). IUNGO had ons echter weten te prikkelen en daarom ben ik toch maar zelf gaan kijken.

Bij binnenkomst werd meteen duidelijk dat IUNGO een technisch bedrijf is dat volop bezig is met innovatie. Printplaten die op miraculeuze wijze aan elkaar zijn verbonden, knipperende ledjes, aantekenborden en allerlei soorten grafieken op schermen van zaken die gemonitord worden. Vaak heb ik zelf geen flauw idee hoe alles technisch werkt, maar ik vind het altijd reuze interessant.

Loes, de CEO van IUNGO, kwam al snel ter zake: dit is het prototype. De cover hebben we met een 3D-printer geprint, dit is de werking, dit is het doel, etc., etc.

Ik werd hoe langer hoe enthousiaster want het product blinkt uit in eenvoud en er zijn volop distributiekanalen om het in de markt te zetten.

Ik zal proberen het product kort te beschrijven.

Je kunt het vergelijken met een iPhone 5 maar dan iets dikker. Je kunt er zelf geen apps opzetten en je kunt er ook niet mee bellen of whatsappen. Het is dus eigenlijk een soort kleine display met een touchscreen. Naast het scherm zit een LED-indicator: onderin zitten groene LED-jes, middenin gele en bovenin rode. Het apparaat is via een dongel gekoppeld aan de P1-poort van de slimme meter. Het apparaat geeft je huidige verbruik aan (groen bij laag, rood bij hoog) en op het moment dat je iets in huis aan of uit zet (dat gevoed wordt via het elektriciteitsnet) zie je op de display meteen de mutatie in vermogen. Zo zie je dus meteen wat het effect is van het uit of aan zetten van je TV, waterkoker, wasmachine, strijkijzer of wat dan ook.

Simpel en briljant, omdat het apparaatje gewoon mee kunt nemen en niet, zoals bijvoorbeeld de Nest of Anna, aan de muur moet hangen. Je kunt er dus ook voor kiezen om hem vlakbij de voordeur te zetten zodat je even kunt checken of je niet teveel aan hebt laten staan als je weggaat. Of je zet hem bij de playstation van de kinderen. Of bij de treintjes van je man op zolder.

Het apparaat logt de data voor een dag of tien, dus je kunt via je iPad of laptop ook nog even terugkijken. En het goede nieuws voor de privacy-freaks: er is geen koppeling met een externe cloud, je data komt dus niet bij derden terecht. Dit alles voor een verkoopprijs van ongeveer zes tientjes. Natuurlijk kun je dit niet vergelijken met, bijvoorbeeld, Toon van Eneco die veel meer mogelijkheden biedt. Maar daar is de prijs ook naar. En energiebedrijven kunnen het apparaatje zelf ook aanbieden aan haar klanten, ook nog eens als private label, dus met Eneco, Qurrent, Greenchoice of Vandebron logo en ook in hun huisstijl.

Al pratende kwamen er steeds meer toepassingen bij me op. Basisscholen kunnen er één per klas aanschaffen om leerlingen te laten zien wat het effect is van de beamer of het digischerm. Of van alle PC’s die in één keer aangaan voor de oefeningen. Woningcorporaties kunnen hem aanschaffen voor hun sociale huurders. Je kunt hem zelf in huis of op kantoor gebruiken om de grootverbruikers van energie (ook gas) te herkennen. Kortom: de mogelijkheden zijn legio.

Uiteindelijk heb ik ze afgeraden om regulier te crowdfunden, ondanks het feit dat ik zeker weet dat dit een succes zou worden.

IUNGO kan beter een deal sluiten met energiebedrijven die zich richten op duurzame energie en energiebesparing in de woningen door het aanbieden van slimme diensten. Ik weet zeker dat partijen als Eneco, Greenchoice, Oxxio, Qurrent en Vandebron het apparaatje zeer succesvol kunnen verspreiden onder hun klanten, zelfs wanneer ze al een fantastisch product als de Toon of de Q-Box hebben. Dit product is vooral voor de mensen die niet continu op hun app kijken of naar een schermpje aan de muur maar die wel getriggerd worden door dat roodje lampje dat opeens gaat branden wanneer er weer een stekker in het stopcontact gaat.

Wanneer ie op de markt is, neem ik er zelf sowieso twee: één op allebei de slaapkamers van de kinderen. Vrouwlief kijkt meestal op onze Toon en zelf zit ik meestal op mijn verschillende apps (Crowdnett, Toon, Enphase, etc.) te kijken.

Ik ben benieuwd welk energiebedrijf dit product als eerste omarmt en aan gaat bieden.



Terug naar overzicht